Wednesday, January 29, 2014

نابینایی ژنتیکی درمانپذیر است


درمان نسبی نوعی نابینایی ژنتیکی
بی بی سی- دوشنبه 20 ژانويه 2014 - 30 دی 1392
موفقیت جراحان بریتانیایی در بازگرداندن بخشی از بینایی شش بیمار که در معرض خطر کوری بودند، هشدار در مورد خطر انقراض جمعیت شیرها در آفریقای غربی، تاثیر ورزش بر جلوگیری از دیابت در زنان و تداخل چای سبز در جذب یک داروی فشار خون.

جراحان در آکسفورد با استفاده از تکنیک های ژن درمانی توانسته اند قوه بینایی شش بیمار که با خطر نابینایی کامل روبرو بودند را بازگردانند.
بیماران مورد معالجه به بیماری کورویدرمیا choroideremia مبتلا بودند که باعث مرگ سلول های دریافت کننده نور در پشت چشم می شود.
محققان یک ژن خاص را به چشم این بیماران تزریق کردند، عملی که سلول های دریافت کننده نور را احیا کرد.
پزشکان آکسفورد معتقدند که این درمان می تواند در آینده برای معالجه کوری به دلایل شایع دیگر رخ میدهد به کار گرفته شود.
پروفسور رابرت مک لارن، سرپرست تیم جراحان، گفت او از این نتایج "بی نهایت خوشحال" است. او گفت که واقعا نمی توانسته انتظار نتیجه ای بهتر از این را داشته باشد.
اولین بیمار جاناتان وایات ۶۳ ساله بود که معالجه اش دو سال قبل شروع شد. او نه تنها شاهد توقف روند وخیم تر شدن بیماری بوده بلکه بینایی اش بهبود یافته است. همسرش می گوید که او اکنون به تنهایی برای خرید بیرون میرود. دیگر بیماران که در مراحل پایینتر این بیماری بودند نیز بینایی شان بهبود یافته است.
یکی از آنها گزارش داده که اکنون بعد از عمل درختان و گلها را خیلی روشنتر میبیند و برای اولین بار از ۱۷ سالگی زمانی که بینایی اش رو به وخامت گذاشت میتواند ستارگان را نیز ببیند. این درحالی است که او زندگی اش را با پذیرش این واقعیت سپری می کرد که پایان کارش جز نابینایی نیست.
اگر تاثیر این درمان پایدار باشد در مرحله بعد در بیماران جوان مبتلا به کرویدرمیا به کار گرفته خواهد شد تا مانع از دست رفتن بینایی در آنها شود.
کرویدرمیا یک بیماری نادر است اما پروفسور مک لارن معتقد است که موفقیت در مورد این بیماری نشان دهنده این اصل است که ژن درمانی می تواند برای درمان سایر انواع کوری که ریشه ژنتیکی دارد از جمله دژنراسیون ماکولار به کار رود.

دژنراسیون ماکولار عامل نابینایی ۳۰۰ هزار نفر در بریتانیاست و باعث وخیم شدن قوه بینایی در یک چهارم جمعیت ۷۵ سال بالاتر در بریتانیا می شود.

No comments:

Post a Comment