Monday, January 20, 2014

رسوایی جنسی کلیسا و پدران روحانی در قرآن

رسوایی جنسی کلیسا و پدران روحانی در قرآن

و قفینا بعیسی بن مریم و آتیناه الانجیل و جعلنافی قلوب الذین اتبعوه رأفه و رحمه و رهبانیه ابتدعوها ماکتبناها علیهم الاابتغاء رضوان الله فما رعوها حق رعایتها فاتیناالذین امنوا منهم اجرهم و کثیر منهم فاسقون(حدید: 27)
ترجمه: و عیسی بن مریم را(پس از پیامبران پیش از او) آوردیم و به او انجیل را دادیم و قراردادیم در دلهای کسانی که از او پیروی کردند(منظور آباء کلیساست نه عامه مسیحیان که اگر چنین بود میفرمود: کسانی که به او ایمان آوردند) عطوفت و مهربانی. و رهبانیتی که نوآوری کردند(و از خود افزودند) که ما وادار شان نکردیم بر آن(ولی) آنان خود برای رسیدن به رضوان الهی این شیوه را برگزیدند. با این حال انجام ندادند آنچنانکه باید انجام میدادند(و به رضوان الهی میرسیدند). با این وجود از میانشان آنان که ایمان واقعی یافتند پاداش آنها را دادیم و بیشترشان فاسقانند.    
روشنگری: این آیه درست شرح حال پدران روحانی کلیساهاست. یعنی کسانی که ویژگی آنان رأفت قلب و مهربانی است. خداوند سپس به رهبانیت اشاره میکند. یعنی آنان واقعا خواستند مانند حضرت عیسی بن مریم رفتارکنند و از دنیا ببرند و در خدمت به قول خودشان اغنام الله(گوسفندان الهی یا مردم) باشند. ولی خداوند یاداوری میکند که ما آنان را بر این رهبانیت تشویق نکردیم بلکه آنان برای کسب رضایت خداوند از خودشان رویه بریدن از دنیا و برنگزیدن همسر(با توجه به اینکه کلیسا بر تحکیم بنیان خانواده پافشاری میکند.) را ابداع کردند تا با پیروی از حضرت مسیح که زندگی خود را وقف انسانها کرد در خدمت اندیشه ها و خواسته های او باشند و هدفهای او را به نتیجه برسانند.
آیه در پایان میافزاید که برخی از پدران کلیسا درستکارند و اجرشان نزد ما محفوظ است ولی بیشترشان فاسقند.
چه کسانی اجرشان نزد خداوند محفوظ است؟
-         آنانکه اگر نبودند بیشتر ساکنان قاره های آمریکا و آفریقا هنوز بیدین بودند یا به ادیان قبائلی خود اعتقاد داشتند و بوی تمدن به آنان نرسیده بود.
-         آنانکه از زندگی خود دست شسته اند و در جنگهای آمازون به جنگلیان کمک میکنند تا با سواد شوند و به کشاورزی بپردازند.
-         و به گونه ای کلی هریک از کلیسائیانی که واقعا خود را و نفسانیات خود را فدای پیشبرد مسیحیت و مدنیت کرده است.
انواع فسق در میان کلیسائیان:
فسق جنسی: بیشترین فسق و مشهورترین آنها در میان کلیسائیان فسق جنسی است به گونه های:
همجنسبازی در میان خود.
همجنسبازی با دیگران.
کودک آزاری.
خود ارضائی.
فسق جنسی منافقانه و ریاکارانه از دید کلیسا. زیرا برخی از آنان مخفیانه ازدواج کرده اند و دارای خانواده و فرزند هم شده اند.
فسق حسادت: برخی دیگر گرفتار حسادت مقام و منزلت شده اند. حتی برخی از آنان در رسیدن به قرب الهی به یکدیگر حسادت میورزند!! که در فیلمهایی مانند آهنگ برنادت (سوبیرو) به آن پرداخته شده است.
فسق مادی: برخی دیگر گرفتار مسائل مالی و پولی شده اند.
این آیه نشان میدهد که کارهای فسق الود متولیان کلیسا و بویژه کلیسای کاتولیک پیشینه ای کهن دارد و میگوید این روند با پیدایش مسیحیت شکل گرفته و تا زمان نزول قرآن و تاکنون ادامه داشته و نیز در آینده ادامه خواهد داشت. دلیلش هم روشن است زیرا نمیتوان فطرت و طبیعتی را که خداوند در نهاد انسان نهاده است نادیده انگاشت و راهی دیگر برگزید که طبعا منجر به انحراف از مسیر آفرینش خواهد شد.
18 ژانویه 2014 برابر با 28/10/92 - احمد شماع زاده

پیوست:
رسوایی جنسی کلیسا
بی بی سی - شنبه 18 ژانويه 2014 - 28 دی 1392
پاپ بندیکت ۴۰۰ کشیش را خلع لباس کرده بود
مدارکی که به تازگی از واتیکان بیرون آمده نشان می‌دهد پاپ بندیکت شانزدهم، پیش از آنکه سال گذشته از مقام خود کناره‌گیری کند ۴۰۰ کشیش را در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در ارتباط با پرونده رسوایی جنسی پدران روحانی، خلع لباس کرده بود.
این آمار از میان مدارکی که روز پنجشنبه (شانزدهم ژانویه) از سوی واتیکان به سازمان ملل متحد ارایه شد، استخراج شده است.
این نخستین بار است که واتیکان به طور علنی بابت شکایت‌های متعدد سوء رفتار جنسی کشیشان با کودکان مورد مواخذه قرار می‌گیرد.
نمایندگان این اصلی‌ترین نهاد مذهبی مسیحیان، روز پنجشنبه در برابر کمیته ای از سازمان ملل متحد در ژنو حاضر شدند و درباره علت مخفی نگهداشتن این مدارک و این که واتیکان برای پیشگیری از تکرار چنین وقایعی چه کرده، به سوالات پاسخ دادند.
با وجود این، مدافعان حقوق کودکان قربانی می‌گویند کلیسا هنوز به اندازه کافی در این باره "شفاف سازی" نکرده است.
پاپ فرانسیس که سال گذشته جانشین پاپ بندیکت شانزدهم شد، روز پنجشنبه (شانزدهم ژانویه) در مراسم موعظه ای، رسوایی جنسی پدران روحانی را "لکه ننگی بر دامن کلیسا" خواند.
او ماه گذشته اعلام کرد که واتیکان کمیته ویژه ای برای مبارزه با کودک آزاری در کلیسا تعیین کرده است.


No comments:

Post a Comment