Thursday, January 9, 2014

خلعتبری! چه خلعتی بردی!!؟

این روزها چشم و گوش ایرانیان به ژنو بود، به اورانیوم و درصد غنی سازی! توافق خوب یا بد بود مهم نیست. مهم خوشحال بودن مردم ایران است که به دنیا میارزد. اما بد نیست از این فرصت استفاده کنیم و یادی کنیم از یکی از مردانی که سالها پیش برای سربلندی ایران تلاش میکردند. سالها پیش وزیر امورخارجه ای داشتیم به نام عباسعلی خلعتبری، ایشان دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه پاریس داشتند و در سال1321 به استخدام وزارت امورخارجه ایران درامدند و پله به پله همچون همکار دیگرش عباس آرام طی 30 سال به مدارج عالی رسیدند. ایشان، کارشناس اداره تشریفات وزارت خارجه(1321)- کارشناس اداره سیاسی (1322)- دبير دوم سفارت ايران در سويس(1323)- دبير اول سفارت ايران در لهستان(1326)- رايزن سفارت ايران در فرانسه(1331)- سفير ايران در ورشو (1338)- دبيركل سازمان پيمان مركزي سنتو در آنکارا(1340)- معاونت وزارت امور خارجه(1347)- قائم مقام وزارت امور خارجه(1349) و سرانجام وزیر امور خارجه ایران(1351 تا 1357).
پس از سقوط دولت آموزگار بیکار شد ولی کشور در آشوبش را ترک نکرد. انقلاب شد. در ایران ماند. به خانه اش ریختند، دستگیرش کردند، متهمش کردند، جرمش امضای قرارداد 1975 الجزایر(حدود مرزی ایران و عراق را در اروندرود بر پایه خط تالوگ مشخص میکرد و یکی از ارزشمندترین قراردادهای تاریخ معاصر ایران است) و قرارداد احداث نیروگاه اتمی بوشهر اعلام شد.
استدلال این بود، ایران با داشتن منابع نفت و گاز نیازی به نیروگاه اتمی ندارد و این عمل مصداق تضییع بیت المال بوده است. سرانجام در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ دادگاه انقلاب به ریاست خلخالی برپا شد، خلعتبری مفسد فی الارض شناخته شد و در همان روز به همراه 11 نفر از مقامات سابق در زندان قصر توسط خلخالی اعدام شد.
پس از اعدام با خانواده وی بدرفتاری ها شد. هرچه خلعتبری، همسر و فرزندانش داشتند مصادره شد، همسرش سالها با زحمت فراوان در تهران زندگی را میگذرانید تا بالاخره توانست ثابت کند که بخشی از اموال مصادره شده ارثی بوده است و به همین دلیل یک خانه کوچک به او دادند.
گذشت و گذشت ، عباسعلی خلعتبری زیر خروارها خاک پوسید. جنگ شد، رسیدیم به قرارداد 598 با عراق، یکی از درخواست های دولت ایران عمل به مفاد قرارداد 1975 بود که صدام حسین آن را پاره کرده و فسخ کرده بود.
اما خلعتبری هنوز خائن مانده بود و کسی نبود که از او دفاع کند!!
انرژی اتمی حق مسلم ما شد، قراردادها امضا کردیم ولی بازهم خلعتبری خائن ماند!!                 الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم

No comments:

Post a Comment