Thursday, January 30, 2014

سقط جنین غیرقانونی

هر سال در ایران ۲۵۰ هزار عمل سقط جنین غیرقانونی انجام می‌شود
بی بی سی- چهرشنبه 29 ژانويه 2014 - 09 بهمن 1392


سقط جنین جز در موارد خاص در ایران غیرقانونی است

یک مقام وزارت بهداشت ایران می گوید که سالانه ۲۵۰ هزار عمل سقط جنین غیر قانونی در این کشور انجام می‌شود. به گفته این وزارتخانه آمار سقط جنین در ۱۵ سال گذشته سه برابر شده است.در ۱۵ سال اخیر این نخستین بار است که وزارت بهداشت ایران به طور رسمی آمار سقط جنین را اعلام می کند.

در ایران سقط جنین، مگر در موارد بسیار خاص، غیر قانونی است.

بر اساس گزارشها، در ایران سالانه یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار بارداری اتفاق می افتد؛ که ۲۵۶ هزار مورد آن با سقط جنین به پایان می‌رسد. همین گزارشها حاکیست که از این تعداد تنها ۶ هزار مورد به صورت قانونی انجام شده است.

دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت می گوید که علاوه بر این، ۱۰۰ هزار مورد مرده زایی هم اتفاق افتاده است؛ یعنی به طور کلی در کشور سالانه ۳۵۶ هزار جنین پیش از زایمان می‌میرند.

در دنیا هر سال ۴۳ میلیون عمل سقط جنین انجام می‌گیرد که نزدیک به نیمی از آنها در کشورهایی است که سقط جنین غیر قانونی است. برخی از ناظران می گویند که شواهدی وجود ندارد که قانونی کردن سقط جنین باعث کاهش آن بشود ولی شکی نیست که می تواند به سلامت زنان کمک کند.

غیر قانونی بودن سقط جنین و غیر اخلاقی دانستن آن مختص ایران یا کشورهای خاورمیانه نیست و در بسیاری از کشورها، از آمریکا و اروپا گرفته تا آفریقا و آسیا انتخاب پایان دادن به بارداری برای زنان غیر قانونی است. این مسئله در بسیاری مواقع باعث می‌شود که زنان از راههای خطرناکی دست به اینکار بزنند و حتی گاهی جان خود را از دست بدهند.

No comments:

Post a Comment