Thursday, January 2, 2014

اعتراضات 'نابخشودنی'، مُهری که داغ شد

اعتراضات 'نابخشودنی'، مُهری که داغ شد
بی بی سی - دوشنبه 30 دسامبر 2013 - 09 دی 1392

در آستانه نهم دی که توسط شورای فرهنگ عمومی جمهوری اسلامی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نامگذاری شده است، وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای پوسترهایی را منتشر کرد که منجر به واکنش‌هایی در فضای شبکه‌های اجتماعی شد.
نخستین پوستر پرونده‌ای را نشان می‌داد که روی آن عنوان "فتنه ۸۸" نوشته شده و واژه "نابخشودنی" به همراه نشان جمهوری اسلامی روی آن مهر شده بود.
پیام زیرین این پوستر بخشی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در ۸ خرداد ۱۳۹۰ است: "گناه بزرگ فتنه‌گران در سال ۸۸ این بود که اگر خوشبینانه نگاه کنیم و بگوییم اینها یک شبهه‌ای، خدشه‌ای در ذهنشان بود، این خدشه را به صورت ایجاد چالش برای نظام اسلامی مطرح کردند. این گناه بزرگ، قابل اغماض هم نیست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه ما موجود است".
واکنش‌ها به این پوستر که در پس‌زمینه آن تصویر دادگاه دستگیرشدگان پس از انتخابات سال ۸۸ است، در توییتر آغاز شد و به شبکه‌های اجتماعی دیگر چون فیس‌بوک و گوگل‌پلاس کشیده شد.
کاربران این شبکه‌های اجتماعی واژه "نابخشودنی" را دستمایه پیام‌های خود قرار دادند و بیشتر در مخالفت با اطلاق این واژه توییت کردند.
این کاربران با نوشتن درباره مشکلات اجتماعی- سیاسی ایران و یادآوری آنچه در روزهای پس از انتخابات ۸۸ گذشت، نوشته‌های خود را با واژه "نابخشودنی" تگ زدند.
 در پاسخ به پوستر منتشرشده، عکس‌ها و ویدئوهایی نیز منتشر شد که یکی از این تصاویر پاسخی بود به پوستر منتشرشده که عبارات روی آن با تغییر واژه "فتنه ۸۸" به "کودتای انتخابات ۸۸" و تغییر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به سخنان میرحسین موسوی، دستکاری شده بود:
با خونهای ریخته شده- با قلمهای شکسته- با فضای امنیتی کودتاگونه و دولت ناشی از آن به زودی گرمای حادثه فرومینشیند و دست اندرکاران این ماجرا با صورتحساب بلندبالای اشتباهات خود روبه رو میشوند. آیا آنان از تحمیل آنچه روی داد سود بردند؟ - میرحسین موسوی
نظر: جمله بالا بهترین سندی است که نشان میدهد:
1. سران فتنه! قصد براندازی نداشته اند وگرنه میرحسین نمینوشت که به زودی گرمای حادثه فرومینشیند.  
2. و از روی اعتقاد و درایت و برای اصلاح جامعه به میدان آمده بود که پیشبینیهایش به وقوع پیوست و صورتحساب بلندبالای اشتباهات گریبانگیرشان شده است ولی به روی خود نمیآورند چون منصف نیستند.

No comments:

Post a Comment